LOG IN BLIV MEDLEM
  • English
  • Dansk
Kontakt os

Adresse

Rygårds Alle 1
2900 Hellerup
3946 3600
Jura 3946 3605
Presse 2176 8404
Karriere 3946 3630 pd@pharmadanmark.dk

Sekretariatets åbningstider

Mandag - torsdag 9.30-16.00
Fredag 9.30-14.00
Navn Stilling Telefon E-mail
Anders Rune Bjerrum Chef for politik, kommunikation og presse 2989 3169 ab@pharmadanmark.dk
Andreas Thilqvist Marketingansvarlig 2893 3311 at@pharmadanmark.dk
Annette Meyer Økonomi- og administrationschef 3946 3600 am@pharmadanmark.dk
Arendse Veirø Specialkonsulent, cand. jur. Barselsorlov ave@pharmadanmark.dk
Casper Gad Advokat 3946 3627 cg@pharmadanmark.dk
Christian K. Thorsted Kommunikationschef 2176 8404 ckt@pharmadanmark.dk
Danny Bukh Almstrup Chefkonsulent 3946 3632 dba@pharmadanmark.dk
Gry Hamborg Advokat 3946 3635 gh@pharmadanmark.dk
Hanne Højholdt Adamsen Juridisk chefkonsulent 3946 3612 hha@pharmadanmark.dk
Iben Treebak Chefkonsulent, karriere & netværk 3946 3618 ibt@pharmadanmark.dk
Jakob Ørum Jørgensen Advokatfuldmægtig 3946 3615 jj@pharmadanmark.dk
Julie Johnsen Juridisk chef, advokat 3946 3622 jujo@pharmadanmark.dk
Julie Strægaard PA for ledelsen 3132 6212 js@pharmadanmark.dk
Karin Ortmann Servicemedarbejder 4084 9833 ko@pharmadanmark.dk
Lotte Skovdal PDA-sagsbehandler og arrangementskoordinator 3946 3609 lsk@pharmadanmark.dk
Maria Stove Kommunikationskonsulent 3946 3600 ms@pharmadanmark.dk
Marie Fog Faglig chefkonsulent 3025 5311 mf@pharmadanmark.dk
Natasia Lykkeholm Klausen Advokat Barselsorlov nlk@pharmadanmark.dk
Nina Lund-Andersen Advokat 3946 3614 nla@pharmadanmark.dk
Rikke Løvig Simonsen Formand for Pharmadanmark 3124 0265 rls@pharmadanmark.dk
Sarah Piil Kommunikationskonsulent Barselsorlov ssp@pharmadanmark.dk
Simone Skovvart Piil Studentermedhjælper 3946 3606 spi@pharmadanmark.dk
Susanne Vodstrup Receptionist 3946 3607 sv@pharmadanmark.dk
Susie Stærk Ekstrand Adm. direktør 3017 8865 se@pharmadanmark.dk
Du er her:
Home - Nyheder - Sådan kan apoteket mindske risiko for Corona - krav og inspiration

Sådan kan apoteket mindske risiko for Corona - krav og inspiration

Sådan kan apoteket mindske risiko for Corona - krav og inspiration
17.03.2020 Redaktionen

Farmakonomforeningen, Pharmadanmark og Danmarks Apotekerforeningen har her samlet de krav apoteket skal opfylde for at hindre yderligere smittespredning i befolkningen, og har samlet inspiration til, hvad apoteket bør overveje for at beskytte især personalet imod konsekvenserne af Corona (COVID-19).

Det er vigtigt, at kunder og personale oplever, at det er så trygt som muligt at være på apoteket. De tre foreninger opfordrer derfor til, at alle apoteker gennemgår inspirationslisten og opfordrer også til, at det nøje vurderes, hvilke yderligere skridt, der skal tages for at beskytte personale, der tilhører en særlig risikogruppe. Der kan f.eks. være tale om at udføre opgaver uden personlig kundekontakt. 

Krav til apoteket for at hindre yderligere smittespredning:

  • Sikre mindst fire m2 tilgængeligt gulvareal pr. kunde.
  • Sikre, at alle medarbejdere overholder sundhedsmyndighedernes anbefalinger om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd.
  • Opsætte informationsmateriale om, at personer, der har symptomer på COVID-19, bør isolere sig i hjemmet.
  • Opsætte informationsmateriale om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum.
  • Så vidt muligt gøre vand og sæbe eller håndsprit tilgængeligt for kunderne. 
  • Så vidt muligt indrette lokalerne på en sådan måde, at smittefare minimeres, herunder ved at gøre det muligt for kunder og besøgende at holde afstand til hinanden.

De materialer apoteket skal sætte op findes her

Apoteket bør overveje at iværksætte følgende: 

Holdopdeling
Apotekspersonalet inddeles i to eller flere hold, som ikke sammenblandes. Derved mindsker man risikoen for, at hele personalet bliver udsat for smitte. 

  • Flest muligt skal bruge kortbetaling eller mobilepay
    Kunderne opfordres til at betale med kort eller med mobilepay for at undgå at håndtere kontanter. Hvis kunden foretrækker at betale med kontanter, kan de blive betjent i en særskilt kasse, hvor medarbejderen bruger handsker. 
    OBS: Apotekerne er ifl. Betalingsloven forpligtigede til at tage imod kontakt betaling.  

Afstand mellem kunder

  • Brug skilte til at opfordre kunderne til at holde afstand til hinanden.
  • Aftal, hvordan det håndteres, hvis nogle kunder rykker tæt på hinanden.

Afstand mellem kunder og personale:

  • Brug skiltning til at motivere kunderne om at holde afstand til apotekspersonalet. 
  • Undersøg, om der kan opsættes plexiglasplader mellem kunderne og personalet.
  • Brug andre fysiske barrierer til at sikre afstand – eks. bukke.
  • Aftal, hvordan det håndteres, hvis nogle alligevel rykker tæt på. 

Afstand mellem personalet

  • Bemand kasserne med størst mulige afstand. 
  • Øg afstanden mellem stole i frokoststuen. 
  • Italesæt behovet for øget afstand generelt.  

Ingen berøring af sundhedskort
Apoteket kan opfordre kunderne til selv at skanne deres sundhedskort eller mundtligt at oplyse cpr-nummeret under hensyntagen til behørig diskretion.  

Rengøring
Rengøringen på apoteket øges (evt. med skrappere rengøringsmidler) og vask af uniformer, håndklæder mm. kan øges (med højst mulig temperatur). 

Håndsprit til personalet
Apoteket skal sikre sig, at der er håndsprit til apotekets personale – både til brug på apoteket, men også så personalet har mulighed for at købe hjem til eget brug.

Udbringning af medicin til ældre eller syge

  • Buddet skal holde afstand til borgeren. 
  • Apoteket kan aftale med kunden, at buddet stiller medicinen uden for døren og ringer, banker på døren eller sender en sms. Det er dog vigtigt at undgå, at medicinen står ubeskyttet uden for døren.
  • Sørg for, at buddet har håndsprit i bilen.
  • Italesæt behovet for afstand med buddet, og aftal også praktisk forebyggelse som eksempelvis håndvask, når vedkommende kommer på apotek. 
  • Undgå at tage returmedicin med tilbage til apoteket. 
21.09.2020
På grund af den stigende smitte med corona-virus arbejder de fleste af Pharmadanmarks medarbejdere hjemmefra indtil 4. oktober, men vi er der stadig for dig, hvis du har brug for hjælp....
18.09.2020
Der er i år tre kandidater til to pladser som ordinære medlemmer af Pharmadanmarks Hovedbestyrelse (HB) for de privatansatte medlemmer. Derfor skal der nu afholdes valg. Alle privatansatte får...
15.09.2020
Corona-epidemien forhindrer i år afholdelsen af den fysiske farmaceutiske verdenskongres (FIP), men kongressen blev i går åbnet – virtuelt. Her blev den danske farmaceut og Ph.d. Charlotte Rossing...
15.09.2020
For at hjælpe danske eksportvirksomheder gennem coronakrisen har regeringen i samarbejde med erhvervslivet etableret otte genstartteams, der skal bidrage til Forum for genstart af dansk eksport....
Pharmadanmark    CVR 65250314