LOG IN BLIV MEDLEM
  • English
  • Dansk
Kontakt os

Adresse

Rygårds Alle 1
2900 Hellerup
3946 3600
Jura 3946 3605
Presse 2176 8404
Karriere 3946 3630 pd@pharmadanmark.dk

Sekretariatets åbningstider

Mandag - torsdag 9.30-16.00
Fredag 9.30-14.00
Navn Stilling Telefon E-mail
Anders Rune Bjerrum Chef for politik, kommunikation og presse 2989 3169 ab@pharmadanmark.dk
Andreas Thilqvist Marketingansvarlig 2893 3311 at@pharmadanmark.dk
Annette Meyer Økonomi- og administrationschef 3946 3600 am@pharmadanmark.dk
Arendse Veirø Specialkonsulent, cand. jur. Barselsorlov ave@pharmadanmark.dk
Casper Gad Advokat 3946 3627 cg@pharmadanmark.dk
Christian K. Thorsted Kommunikationschef 2176 8404 ckt@pharmadanmark.dk
Danny Bukh Almstrup Chefkonsulent 3946 3632 dba@pharmadanmark.dk
Gry Hamborg Advokat 3946 3635 gh@pharmadanmark.dk
Hanne Højholdt Adamsen Juridisk chefkonsulent 3946 3612 hha@pharmadanmark.dk
Iben Treebak Chefkonsulent, karriere & netværk 3946 3618 ibt@pharmadanmark.dk
Jakob Ørum Jørgensen Advokatfuldmægtig 3946 3615 jj@pharmadanmark.dk
Julie Johnsen Juridisk chef, advokat 3946 3622 jujo@pharmadanmark.dk
Julie Strægaard PA for ledelsen 3132 6212 js@pharmadanmark.dk
Karin Ortmann Servicemedarbejder 4084 9833 ko@pharmadanmark.dk
Lotte Skovdal PDA-sagsbehandler og arrangementskoordinator 3946 3609 lsk@pharmadanmark.dk
Maria Stove Kommunikationskonsulent 3946 3600 ms@pharmadanmark.dk
Marie Fog Faglig chefkonsulent 3025 5311 mf@pharmadanmark.dk
Natasia Lykkeholm Klausen Advokat Barselsorlov nlk@pharmadanmark.dk
Nina Lund-Andersen Advokat 3946 3614 nla@pharmadanmark.dk
Rikke Løvig Simonsen Formand for Pharmadanmark 3124 0265 rls@pharmadanmark.dk
Sarah Piil Kommunikationskonsulent Barselsorlov ssp@pharmadanmark.dk
Simone Skovvart Piil Studentermedhjælper 3946 3606 spi@pharmadanmark.dk
Susanne Vodstrup Receptionist 3946 3607 sv@pharmadanmark.dk
Susie Stærk Ekstrand Adm. direktør 3017 8865 se@pharmadanmark.dk
Du er her:
Home - Nyheder - Gode råd til den digitale jobsamtale

Gode råd til den digitale jobsamtale

Gode råd til den digitale jobsamtale
19.03.2020 Redaktionen

Coronavirussen har for alvor sat sit præg på dagligdagen for både arbejdspladser og dig som jobsøgende. Du gør dig sikkert mange tanker som ledig i disse tider i dit forsøg på at finde et nyt job. Antal nye job, der blev slået op på de respektive jobbanker, faldt markant et par dage. Men vi ser allerede nu, at kurven er på vej op igen.

Rekrutteringsprocessen har også allerede ændret sig, og den ser anderledes ud, eksempelvis når du bliver indkaldt til samtale. Det vil i den kommende tid foregå digitalt og særligt over Skype. Det er både hos rekrutteringsbureauer og jobsamtaler direkte med virksomheder. Det er ikke nyt at bruge Skype til jobinterviews. Men måske er det nyt for dig i denne tid.

For mange er det en uvant situation. Derfor har Pharmadanmarks karrierevejledere samlet nogle gode råd til dig, som står over for en jobsamtale via Skype.

Før samtalen

Hav styr på Skype
De fleste har allerede en Skype-konto. Har du ikke, kan du nemt oprette en Skype-konto. Er du ikke så trænet i at bruge Skype, kan det være en god idé at afholde et Skype-møde med en god ven, hvor du afprøver det hele inden dit jobinterview. Du er selvfølgelig altid velkommen til at booke et møde med en karrierevejleder Pharmadanmark. Vi kan afprøve et jobinterview med dig og give dig feedback.

De fleste virksomheder og rekrutteringsbureauer anvender Skype-for-Business. Du modtager en mail med et link til selve mødet i Skype. Du trykker på linket i mailen og kommer automatisk ind på Skype-mødet.

Hav styr på teknikken
Tekniske problemer er et forstyrrende element. Så det er vigtigt, din internetforbindelse er god, og at dit webcam, mikrofonen og højtalerne fungerer, som de skal.

  • Test kvaliteten af dit web cam og placer det, så man kan se dit ansigt tydeligt, men ikke alt for tæt på.
  • Test også kvaliteten af din mikrofon. Hvis den indbyggede mikrofon i din computer ikke er god nok, må du bruge en ekstern mikrofon. Test også lydniveauet og juster, så du ikke skal tænke for meget over det undervejs i samtalen.
  • Test også at din internetforbindelse er hurtig og stabil nok til, at video og lyd ikke forsvinder momentvis i løbet af samtalen. Hvis du lukker ned for unødvendige programmer, kan det være, at det løser problemet.

Hav styr på dine omgivelser og dit udseende
Overvej hvor du skal sidde.

  • Du skal finde en plads, hvor du ikke bliver forstyrret undervejs i interviewet. De fleste af os har børnene hjemme i denne tid. Men det er en god idé, at der er ro og plads til, at du kan performe uden at blive forstyrret.
  • Du skal sørge for, at der er ryddeligt. En bunke vasketøj bag dig signalerer ikke professionalisme.
  • Sørg for at belysningen er god. Der skal være noget indirekte lys, som lyser dit ansigt op. Sørg også for at der ikke er skarpt lys bag dig, for så bliver du bare en silhuet at se på.
  • Klæd dig på samme måde som du ville gøre, hvis du skulle til en almindelig fysisk jobsamtale. Test eventuelt lige om din skjortes farve og mønster ser naturlig ud på skærmen.

Din forberedelse er vigtig. Særligt nu
Til alle samtaler – fysisk eller digitalt – er det meget vigtigt, du er forberedt. Men det kræver lidt mere af dig, når det foregår digitalt. Man kan have en tilbøjelighed til at læse op af sit cv eller gode sætninger, man har liggende foran sig.

Det er vigtigt, du fremstår naturlig og nærværende. Derfor bør du øve dig på, hvad du vil sige, så du undgår at sidde at læse op og dermed miste kontakten til din eventuelt kommende arbejdsgiver.

Selve samtalen
Når du aktiverer kameraet på din Skype-konto vil du være synlig for modtageren.

  • Kig så ofte du kan direkte ind webkameraet for at få “øjenkontakt” – det giver det bedste indtryk af dig.
  • Vær opmærksom på at der kan opstå forsinkelser på forbindelsen. Lyt derfor grundigt efter, hvad den, du taler med, siger. Giv dig lidt bedre tid i samtalen, end du normalt ville gøre.
  • Vær fokuseret og ager med dit kropssprog som om du sad i lokalet sammen med intervieweren.
21.09.2020
På grund af den stigende smitte med corona-virus arbejder de fleste af Pharmadanmarks medarbejdere hjemmefra indtil 4. oktober, men vi er der stadig for dig, hvis du har brug for hjælp....
18.09.2020
Der er i år tre kandidater til to pladser som ordinære medlemmer af Pharmadanmarks Hovedbestyrelse (HB) for de privatansatte medlemmer. Derfor skal der nu afholdes valg. Alle privatansatte får...
15.09.2020
Corona-epidemien forhindrer i år afholdelsen af den fysiske farmaceutiske verdenskongres (FIP), men kongressen blev i går åbnet – virtuelt. Her blev den danske farmaceut og Ph.d. Charlotte Rossing...
15.09.2020
For at hjælpe danske eksportvirksomheder gennem coronakrisen har regeringen i samarbejde med erhvervslivet etableret otte genstartteams, der skal bidrage til Forum for genstart af dansk eksport....
Pharmadanmark    CVR 65250314