Særligt for ansøgninger til deltagelse i FIP 2025 - Apoteksansatte farmaceuter kan deltage i FIP med støtte fra U2F

U2F-fonden

Pharmadanmark og Apotekerforeningen er blevet enige om, at deltagergebyret til årets FIP i København for apoteksansatte er dækket af Udviklings- og Uddannelsesfonden (U2F) med ekstra hurtig godkendelse.
FIP København

FIP

Vi har speedet ansøgningsprocessen op, så U2F-udvalget kan godkende ansøgninger om dækning af deltagergebyret hurtigt og effektivt, så vores apoteksansatte medlemmer kan nyde godt af, at FIP i år ligger i København.

Som apoteksansat farmaceut er du medlem af FIP, og du har modtaget dit individuelle tilmeldingslink direkte fra FIP.

Hvis du mangler information om tilmeldingslink eller medlemsnummer til FIP, kan du rette henvendelse direkte til FIP på e-mail: congress@fip.org

Vi ser frem til at se så mange som muligt til FIP Copenhagen 2025. Du ansøger om dækning af deltagergebyret til FIP 2025 her.

Uddannelses- og udviklingsfonden er finansieret via overenskomsten for apoteksansatte farmaceuter og skal bidrage til faglig uddannelse eller faglig udvikling af apoteksfarmaceuter ansat på privat apotek.
Retningslinjerne for anvendelse af fondens midler er aftalt mellem Apotekerforeningen og Pharmadanmark.

Formål

Enhver støtte skal have et uddannelsesmæssigt sigte eller understøtte en faglig udvikling af apoteksfarmaceuter. Enhver ansøgning skal motiveres, så det er muligt at vurdere kursusrelevansen. Ansøgning om deltagelse i FIP og apotekskongresser anses i sig selv for motiveret. Der kan søges til fysiske kurser såvel som e-learning.

Uddannelsesfondens midler kan anvendes til: 

1. Videreuddannelse af apoeksfarmaceuter
2. Kurser og aktiviteter, der udvikler alle eller dele af gruppen af apoteksfarmaceuter
3. Analyser og undersøgelser vedrørende apoteksfarmaceuternes uddannelse og arbejde på apotekerne
4. Tilskud til studierejser med fagligt indhold
5. Tilskud efter konkret vurdering
Der kan ydes støtte til projekter, der vedrører kommunikation og samspil på apoteket.

Der ydes ikke støtte til organisatorisk arbejde, herunder  sekretariatsaktiviteter og bestyrelsesaktiviteter, eller støtte til foreningsrepræsentation på kongresser og konferencer. 

Vær' opmærksom på

  • Ved bevillinger udover 20.000 kr., skal der ske afrapportering eller evaluering af aktiviteten.
  • Der kan til personer maksimalt ydes støtte med 40.000 kr. pr. kalenderår.
  • Der kan kun søges støtte til et semester/halvt år ad gangen.
  • Der kan maksimalt søges et år frem i tiden, dog kun med dokumentation for afholdte udgifter.
  • Der kan maksimalt søges i indeværende og forrige kvartal tilbage.
  • Der kan ydes støtte til transport i Danmark i form af billigst mulige offentlige transport.
  • Der ydes ikke støtte til transport i udlandet, jf. dog FIP og DAT.
  • Der ydes ikke støtte til lønudgifter/frikøb i forbindelse med projekter.
  • Hvis farmaceuten fratræder apoteket inden kurset påbegyndes, skal tilskuddet tilbagebetales.

Særligt for FIP og DAT

Der kan ydes tilskud til kongresgebyr (early bird pris). Hvis der deltages med poster eller mundtlig præsentation, er der også mulighed for
at få tilskud til transportudgifter og hotel, dog max 17.500 kr.

Hvis der er flere om samme poster (eller oplæg) deles restbeløbet fra kongresgebyr op til de 17.500 kr. mellem deltagerne. U2F dækker ikke tryk af poster.

Særligt for Apoteksfarmaceutkongres

Der ydes tilskud til kongresgebyr (early bird pris med overnatning i delt dobbeltværelse).

Ansøgning

Klik på linket herunder og udfyld din mailadresse og klik på ”afslut”. Herefter får du tilsendt dit personlige ansøgningslink til U2F fonden. Gem din mail med dit personlige ansøgningslink. Du kan gå tilbage og rette i din ansøgning frem til deadline via linket. Efter deadline lukkes der for rettelser.

Sådan gør du

  • Budget udfyldes i ansøgningsskemaet (husk moms).
  • Hvis du krydser af, at der er er tale om en kursusansøgning, skal du og din apoteker underskrive en tro og love erklæring på, at kursusretten er opfyldt. Det er en forudsætning, at kursusretten jf. overenskomsten §16, stk. 2 er blevet eller vil blive udnyttet i det kalenderår, hvori kurset, der søges støtte til, ligger.

Tro og love erklæring til underskrift

Den underskrevne erklæring skal uploades i ansøgningen.

Bemærk at ansøgning om støtte til kongresrejser og -deltagelse samt kurser (herunder MDM) ikke kan indsendes som gruppeansøgning. Her skal hver enkelt deltager ansøge.

Såfremt der opnås støtte til den ansøgte aktivitet fra andet sted, skal dette meddeles sekretariatet, hvorefter der modregnes i et eventuelt bevilget beløb.

For at sikre en smidig ansøgningsproces skal følgende ansøgningsfrister oveholdes

1. januar
1. april
1. juli
1. oktober

Eksempler på tidligere støtte

- Apoteksfarmaceutkongres deltagergebyr (early bird pris med overnatning i delt dobbeltværelse)
- FIP deltagergebyr
- HD uddannelse 
- Farmaceutfaglige kurser (f.eks. diabetes, Hypertension...)
- LEAN kursus

Kursusretten jf. overenskomsten § 16, stk 2 er beskrevet her

Stk. 1. Enhver farmaceut har pligt til at holde sin faglige viden ajour gennem efteruddannelse. Apotekeren og farmaceuten skal i fællesskab udforme en plan for udvikling af farmaceutens faglige og personlige kompetencer, herunder indholdet og omfanget af efteruddannelsen. Planen ajourføres i forbindelse med en årlig udviklingssamtale.

Stk. 2. Enhver farmaceut har som led i efteruddannelsen ret til for apotekets regning at deltage i mindst ét farmaceutfagligt kursus årligt. Kursusdeltagelsen aftales med apotekeren. Kursusretten kan efter aftale mellem apotekeren og farmaceuten ændres til anden form for efteruddannelse, dog kun til faglig efteruddannelse. Hvis en farmaceut på grund af aflysning af et tilmeldt kursus ikke får mulighed for at  deltage i mindst et farmaceutfagligt kursus det pågældende år, har farmaceuten ret til 2 kurser det følgende år. Hvis der er tale om en gruppeansøgning skal navne og CPR numre på gruppens medlemmer oplyses i ansøgningsskemaet.

Foto of members

Har du brug for hjælp?

Du kan altid kontakte medlemsservice, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp. 

Tlf. 3946 3600
Mail: Pd@pharmadanmark.dk
Åbningstider:
Mandag - torsdag: 9.30-16.00
Fredag: 9.30-14.00