Tid til at lære og leve

07.08.2024

I Pharmadanmark vil vi grundlæggende gerne være konstruktive, når der skal findes løsninger på udfordringerne inden for sundhed, uddannelse og erhverv.

Af Stine Hasling Mogensen, formand for Pharmadanmark

Pharma 04/2024

Det ligger i vores DNA, at vi hellere vil pege på muligheder og potentialer end at skyde politiske forslag og aftaler ned – det tror vi egentlig også, tjener medlemmerne bedst.

Sådan vil vi også gerne tilgå den universitetsreform, som regeringen indgik sammen med en række partier sidste år – en reform som Kandidatudvalget før sommerferien kom med sit første bud på udmøntningen af.

Men, men, men, der skal graves noget dybt denne gang for at finde konstruktive vinkler på reformen.

Den underliggende præmis er nemlig, at op imod en fjerdedel af universitetsuddannelserne bliver forkortet til 75 ECTS-point efter bachelor-delen; i dag typisk 120 point.

Det risikerer også at komme til at berøre uddannelser inden for life science.

Vi hører ikke fra aftagerne i life science-industrien, at de efterspørger medarbejdere med mindre uddannelse, tværtimod.

Kompleksiteten og kompetencekravene bliver kun større, og industrien synes at have et nærmest umætteligt behov for højt specialiseret arbejdskraft.

Derfor bør der på et område som life science – og det gælder også for andre vækstindustrier – forsat udbydes toårige kandidatuddannelser.

Det er godt, at farmaceut- og dyrlægeuddannelsen er undtaget en omlægning, men jeg så virkelig gerne, at det omfattede flere uddannelser, især uddannelser med meget laboratorie-arbejde, som i forvejen kræver mange undervisningstimer og er meget tætpakket undervisningsmæssigt.

Fra politisk side bør man være meget opmærksom på risikoen for at lave uhensigtsmæssige ændringer i uddannelseslandskabet, der både forringer niveauet hos de fremtidige dimittender, og som kan øge arbejdskraftmanglen inden for vigtige vækstindustrier.

På plussiden er, at kandidatudvalget lægger vægt på, at oprettelsen af engelsksprogede uddannelsespladser skal ske inden for områder, hvor der er høj efterspørgsel og gode muligheder for at fastholde internationale studerende.

Det gør sig i høj grad gældende inden for life science.

I det her Pharma bringer vi et tema om værdien af at have et studierelevant job – fire eksempler på unge der bruger job inden for life science til stille sig stærkt i konkurrencen om det helt rigtige job efter endt uddannelse – og job hvor de gør god fyldest med deres faglighed og entusiasme.

Som en af Pharmadanmarks karrierevejledere siger: et studierelevant arbejde giver en lettere overgang til beskæftigelse efter endt studie og opbygger kompetencer, erfaring og brancheindsigt.

Det trækker direkte tråde til fremtidens uddannelseslandskab, som politikerne altså er i gang med at lægge sporene til.

For vil de unge kunne prioritere disse krævende studiejob sideløbende med laboratorietid, hvis de bliver endnu mere pressede tidsmæssigt under deres uddannelse?

Jeg håber, at vi får de rigtige rammer for de videregående uddannelser, og at vi sikrer kvaliteten af uddannelserne.

Vi skal have en sund fødekæde af kvalificerede medarbejdere, der kan understøtte den danske life science-branche.

Men nok så meget håber jeg også på universitetsuddannelser, der giver de studerende luft til at lære og til at leve – og til at få værdifulde erfaringer fra andet end studiet.

Læs det samlede Pharma her.