”Sundhedsydelserne giver en tættere relation til borgerne og skaber øget respekt om apotekets faglighed”

09.10.2024

Udlevering af medicin og faglig rådgivning om den er kerneopgaven for apotekerne, men de har også en række andre vigtige funktioner og tilbud, herunder sundhedsydelser. Eksempelvis tilbyder apotekerne medicinsamtaler til danskere, som har svært ved at bevare overblikket over deres medicin. Mujeeb Safi, souschef på Bramminge Apotek, fremhæver det gode samarbejde med andre sundhedsprofessionelle om borgernes medicin.

Af Christian K. Thorsted / Foto: Privat

Pharma 05/2024  Serie: Fra molekyle til medicin  Klinisk farmaci på hospital, apotek og kommuner

Apoteket er det eneste sted i sundhedssektoren, hvor man kan gå direkte ind fra gaden og møde en sundhedsprofessionel i form af en lægemiddelekspert. Dermed er apotekerne borgernes sikkerhedsnet for korrekt og sikker medicinering.

Men apotekerne løfter også andre opgaver, der skal styrke medicinefterlevelse, patientsikkerhed, forebyggelse og sundhedsfremme.

”I dag er der på apoteket meget mere fokus på rådgivning og sundhedsydelser; og mindre på alene at ekspedere i skranken. Vi er en del af sundhedsvæsenet, og vi er med til at aflaste andre steder ved at løse sundhedsrelaterede opgaver til gavn for borgerne. Jeg tror klart, at vi vil se et endnu tættere samarbejde med sundhedsvæsenet, og at apotekerne i Danmark kommer til at få en nøglerolle –ligesom man i øvrigt ser apotekerne have det rundt omkring i verden,” siger Mujeeb Safi, souschef på Bramminge Apotek i Sydvestjylland.

Apoteket består af fire receptekspederende enheder; Bramminge Apotek – som er hovedapoteket – samt Krone Apoteket Broen Esbjerg, Brørup Apotek og Holsted Apotek.

Mujeeb Safi har været på Bramminge Apotek siden 2017, men oprindeligt havde han egentlig tænkt sig at bruge sin farmaceutuddannelse til at gå forskervejen og arbejde i laboratorie.

”Men ret sent i uddannelsen nåede jeg frem til, at jeg meget hellere ville have den kontakt til lægemiddelbrugerne, som man har så meget af på et apotek – og de også meget forskellige opgaver som hverdagen på apotek byder på. Og så oplever man jo direkte på apoteket, at man kan gøre en forskel for borgerne ved for eksempel at identificere problemer i deres medicin og foreslå løsninger.”

Tæt forhold til borgerne
Bramminge Apotek har en række sundhedsydelser til borgere, hjemmepleje, plejehjem og bosteder; med udgangspunkt i medarbejdernes lægemiddelfaglige viden tilbyder apoteket blandt andet medicinsamtaler, tjek på inhalation, vaccination, kvalitetssikring af medicinhåndtering og undervisning af sundhedspersonale.

”Jeg synes, det er en meget spændende del af det at arbejde på apotek, fordi man får et helt andet forhold til borgerne. Nogle borgere tror, at vi bare udleverer medicinen, men når man så for eksempel har afholdt en medicinsamtale med dem, så får de en helt anden respekt for vores arbejde, og relationen til dem bliver meget tættere. De opdager, at de står over for en fagperson med en lang uddannelse i lægemidler,” siger han.

Han fremhæver også det gode samarbejde med andre sundhedsprofessionelle om borgernes medicin.

”Vi har masser af kommunikation med blandt andet de praktiserende læger og plejepersonale om den enkelte borgers medicin og løser hver dag de mange forskellige udfordringer, der kan opstå. Vi ved, at forebyggelse af medicinproblemer, blandt andet i forbindelse med sektorovergange, kræver et stærkt og fortroligt samarbejde.”

Han nævner også Bramminge Apoteks samarbejde med det kommunale sundhedscenter om at hjælpe patienter med psykiatriske diagnoser med at stoppe med at ryge.

Rygning er langt mere udbredt blandt borgere med psykiske lidelser sammenlignet med den øvrige befolkning, og forskning viser, at et rygestop – også for borgere med psykiske lidelser – har en række positive følgevirkninger, såsom bedre psykisk helbred, færre sygdomstilfælde og lavere dødelighed.

”Men der er nogle særlige udfordringer for disse patienter, og der kan være behov for at justere deres dosis af psykofarmaka ved rygestop. Der kan vi gå ind og tilbyde en medicinsamtale, compliancesamtale eller medicingennemgang,” fortæller Mujeeb Safi.

Tjek på inhalation
Han har ikke svært ved at erindre konkrete eksempler, hvor han har opfanget borgere, der ikke anvender deres medicin korrekt, og som han direkte har kunnet hjælpe.

”Jeg har for eksempel mødt KOL- og astmapatienter, som jeg kunne konstatere hentede deres medicin for tidligt i forhold til, hvad de burde. Da jeg bad dem om at demonstrere, hvordan de brugte deres device, så kunne jeg se, at de brugte det forkert. Bagefter kunne jeg så have en dialog med dem om, at de måske kunne tale med deres læge om at bruge en anden inhalator, som gør det nemmere for dem at bruge medicinen rigtigt. Når de så senere kommer tilbage og siger, at de nu har det meget bedre med deres sygdom, så føler man, at man har gjort en forskel.”

To slags gratis medicinsamtaler
Mujeeb Safi fortæller, at man på apoteket også ofte møder borgere, der for eksempel har haft en blodprop og nu skal i behandling.

”Når vi ser dem første gang, kan de være i chok, og de ved meget lidt eller ingenting om deres medicin. I de tilfælde har de stor gavn af en medicinsamtale, så de kommer godt i gang med deres behandling. Det er en samtale, som kan give tryghed, viden og værktøjer, så man på den måde får det bedste ud af medicinen. Jeg oplever, at det er samtaler, som borgerne er rigtig glade for, og som er værdifulde for dem.”

Apoteket tilbyder to slags gratis medicinsamtaler:

  • Til borgere med nydiagnosticeret kronisk lidelse inden for de sidste seks måneder.
  • Til borgere der oplever problemstillinger i forhold til brugen af medicin til kroniske lidelser og har været i behandling i mere end et år.
     

Robot giver plads til rådgivning
I øjeblikket spiller implementering af en ny plukkerobot også en stor rolle for Mujeeb Safi – apotekets robot var blandt de første to i Danmark, men skal nu udskiftes efter 17 år. Robotteknologien bringer på ganske få sekunder varer direkte fra lageret direkte ud i skranken.

”Det sparer tid, som vi for eksempel kan bruge til at behovsafdække og rådgive kunderne. Vi kan stille de spørgsmål, der gør, at vi opdager, at borgeren har problemer med sin medicin, at der er interaktioner med anden medicin eller bivirkninger. Økonomisk er robotter en nødvendighed på apoteket, men perspektivet med at en robot giver plads til fagligheden er også meget vigtigt,” siger han og fortsætter:

”Jeg har selv ofte kunder i skranken, som er i behandling med flere forskellige slags blodtryksmedicin, men som stadig har et ustabilt blodtryk. Forklaringen kan være, at de også bruger det smertestillende lægemiddel ibuprofen, som de har købt i håndkøb. Det kan betyde, at de ikke får særlig meget ud af at tage af deres blodtryksmedicin, og at de måske får ordineret endnu mere af den. Derfor går jeg meget op i at spørge ind til, hvad folk ellers bruger af medicin.”

I mange tilfælde får de også ibuprofen på recept, så derfor er det relevant at spørge ind til, om de har stabilt blodtryk, samt om de har nogle bivirkninger.

I skranken kan Mujeeb Safi og hans kolleger også støde på noget så alvorlig som Triple whammy – det er den tredobbelte belastning af nyrerne, der forekommer, når en patient både er i behandling med ACE-hæmmer/AT-II-antagonister, diuretika og NSAID samtidig.

"Det øger risikoen for akut nyresvigt, så der kontakter vi selvfølgelig straks lægen".

Vaccination på apotek
I de senere år har også vaccination fyldt meget på apotekerne, også på Bramminge Apotek. I år er apotekerne imidlertid ikke en del af det offentlige vaccinationsprogram for risikogrupperne mod influenza og COVID-19.

”Det ærgrer mig, at apotekerne ikke har fået den opgave i år, for det er virkelig en fordel for ældre og svage borgere, at de kan få deres vaccination på et lokalt apotek, som de kender, og som ligger tæt på deres bopæl. Så det, håber jeg, bliver en opgave for os igen,” slutter han.
 

Læs de øvrige artikler i kapitlet Klinisk farmaci på hospital, apotek og kommuner:

Læs det samlede Pharma her.