Nyheder
14.11.2024
Pharmadanmark og Dansk Industri sætter i dette indlæg fokus på udfordringerne ved at relevante uddannelser for life science-industrien bliver kortere. Life science-industrien vil i et højvækst-scenarie komme til at mangle 6500 årsværk med en lang videregående uddannelse eller en ph.d frem mod 2030. Med regeringens nye life science strategi bliver der igen – og denne gang meget konkret – i gang sat initiativer, som skal understøtte branchen yderligere. Vi vil gerne anerkende den opbakning, som vi har fået her. Hvis life science industrien skal kunne indfri sit store vækstpotentiale på 370 mia. kr. i 2030, så er netop kvalificerede medarbejdere helt afgørende. De er det vigtigste råstof. Især i en så videnstung branche, hvor 32 pct. af de life science-ansatte har en lang videregående uddannelse, og ni pct. har en ph.d. eller en forskeruddannelse. Det bør konkret betyde, at uddannelseslandskabet også fremadrettet skal indrettes, så det kan levere kloge hoveder og hænder med de fornødne kompetencer. Vi mener derfor, at man skal være meget varsom med at forkorte uddannelseslængden til 75 ECTS på kandidatuddannelser, der retter sig mod life science-industrien. Det kan lyde teknisk, men en forkortelse kan få kommende studerende til at vælge andre uddannelsesretninger og ligeledes svække kvaliteten af de fremtidige kandidater og ph.d.er. Derudover er det især de ”våde” uddannelser, sundheds- og naturvidenskab, som er kendetegnet ved mange undervisningstimer og meget laboratorietid, der vil blive særdeles hårdt ramt af en forkortelse af uddannelseslængden. Og sidst men ikke mindst risikerer man med en ændring i uddannelseslængden at lægge en betydelig del af uddannelsesbyrden over på en i forvejen presset life science-industri, der mangler medarbejdere. Det er positivt, at regeringens nye life science-strategi understreger, at kvalificeret arbejdskraft er en forudsætning for vækst og udvikling. Blandt andet står der, at adgang til kvalificeret arbejdskraft kræver et vedholdende fokus på at sikre, at der er uddannelsestilbud, der imødekommer efterspørgslen i life science-industrien. Det indebærer blandt andet, at der er et tilstrækkeligt antal uddannelsespladser på relevante uddannelser, fastslås det. Derfor er det afgørende at ændringer i uddannelseslandskabet ikke trækker i den anden retning. Udfordringerne med kvalificeret arbejdskraft er ikke et dansk fænomen, det gør sig gældende i store dele af Europa. EFPIA, den europæiske brancheorganisation for lægemiddelindustrien, har faktisk identificeret kvalificeret arbejdskraft som den næst-vigtigste faktor, der afgør placeringen af farmaceutiske investeringer i EU. Det understreger, hvor vigtigt det er, at virksomheder som Novo Nordisk, Lundbeck og Coloplast i fremtiden har adgang til de nødvendige kompetencer og selvom vi får dygtige folk udefra kan det ikke stå alene, vi skal også selv uddanne fremtidens medarbejdere til life science-branchen. Vi håber derfor, at man fra politisk side er opmærksom på, at ændringerne i uddannelseslandskabet kommer til at række langt ind i fremtiden og dybt ind i selve grundlaget for nogle af de vækstindustrier, som Danmark skal bygge sin fremtid på. De efterspurgte kompetencer til life science-industrien skal sikres. Der er brug for en løbende tilgang af unge fra universiteterne, der har gjort sig gode erfaringer i et laboratorie, og som har den bedst mulige uddannelse i bagagen. Både studerende og erhvervslivet skal kunne se sig selv i ændringerne. Målet er klart: Danmark skal være blandt de meste attraktive lande for udvikling, test, produktion og salg af lægemidler, medicinsk udstyr og sundheds- og velfærdsløsninger.
Content reference 2
Nyhedsbrev
10.01.2025
I det nyeste Fredag Formiddag kan du holde dig opdateret på life science-nyheder og se kommende arrangementer i foreningen.  Læs det nyeste Fredag Formiddag her Kontakt redaktionen Du er velkommen til at skrive til redaktionen, hvis du har input eller kommentarer til nyhedsbrevet. Email: redaktionen@pharmadanmark.dk Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet her   AnnonceringNå en bred skare af folk inden for life science med en annonce i et af vores medier. Kontakt: Annette Brink, Salgschef, +45 53 83 14 66, annettebrink@media-partners.dk
Nyheder
13.12.2024
Konsekvenserne af ungdomsuddannelsesreformen kan forplante sig negativt til vigtige universitetsuddannelser Af Stine Hasling Mogensen, formand for fagforeningen Pharmadanmark og Tomas Kepler, formand for GL Ungdomsuddannelsesreformen vil ikke kun ramme de unge i overgangen fra folkeskolen til en ungdomsuddannelse, men også få konsekvenser for STEM-uddannelserne på universiteterne. Færre unge vil i fremtiden kunne søge ind på STX og HTX, hvor de naturvidenskabelige A-fag tilbydes. Det er et problem blandt andet for den danske life science-industri. Karakterkravet på 6 kommer ifølge en analyse foretaget af tænketanken DEA til at reducere optaget på de treårige gymnasier, som vi kender dem i dag, med 20 procent - svarende til 7.600 elever i 2023. Det er især drenge, unge fra yderområder og med anden etnisk herkomst end dansk samt børn af forældre uden studentereksamen, der vil blive hårdt ramt. Men vi kan også godt have en bekymring for, at det øgede karakterkrav helt ned i folkeskolen ændrer fokus væk fra læring og udvikling af kompetencer til præstation og karakterræs. Vi frygter, at dette vil forværre den mistrivsel, som i forvejen præger mange unge i dag.  Men vi er også bekymrede for, at man lukker bestemte uddannelsesveje for unge allerede i slutningen af deres folkeskoletid. Samtidig risikerer man at forstyrre fødekæden af unge til universiteterne. Det harmonerer dårligt med eksempelvis en life science-branche, der ifølge Pharmadanmarks life science barometer frem mod 2030 kommer til at mangle 6.500 årsværk med en lang videregående uddannelse eller en ph.d. og som har brug for en stor talentmasse. Vi opfordrer derfor til, at man holder døren åben for flere unge til STX og HTX gymnasieuddannelserne. Det er afgørende for ikke at forstyrre fødekæden af unge til STEM-uddannelserne. Derudover mener vi, at EPX’en skal stå som en selvstændig og attraktiv uddannelse, som de unge vælger på baggrund af motivation – ikke som et alternativ for dem, der ikke opfylder karakterkravene til STX og HTX. Det er vigtigt, at EPX’en bliver en uddannelse de unge vælger, fordi de er motiverede for det, for kun sådan kan EPX’en blive en succes, og det er afgørende, for det er en uddannelse med rigtig mange gode faglige elementer. Vi vil blandt andet gerne anerkende den brede sammensætning af fag, som man lægger op til, at EPX’en skal indeholde, for det mener vi er en styrke. Samtidig kan praksisrettet faglighed som fx farmakologi, hvor eleverne får viden om lægemidler, danne grobund for, at flere vælger en life science-rettet uddannelse efter endt ungdomsuddannelse. Det er afgørende, at unge allerede i folkeskolen præsenteres for de naturvidenskabelige fag, men det er mindst lige så vigtigt, at de har mulighed for at dyrke denne interesse videre på de gymnasiale uddannelser, uanset om de går på STX, HTX eller EPX. Det vil vi gerne støtte op om og hjælpe med at føre ud i praksis, så vi giver de unge mulighed for at træffe oplyste uddannelsesvalg senere i livet. Vi håber, at regeringen vil genoverveje de negative effekter som et skærpet karakterkrav vil have. Det er vigtigt, at de unge ikke allerede i folkeskolen mærker karakterræset og præstationspresset, og samtidig skal vi også undgå at skabe strukturer, som forhindrer unge med potentiale i at få øjnene op for, at det naturvidenskabelige felt kunne være noget for dem. Det gavner hverken den enkelte eller Danmark som videnssamfund.

ANNONCERING

Nå en bred skare af ansatte inden for life science med en annonce i et af vores medier.

Bliv klogere på dine muligheder.

Videnskabelige selskaber

Pharmadanmark administrerer Danmarks Farmaceutiske Selskab og Dansk QP Forum