Studiejob: Opbygning af faglige kompetencer og netværk

07.08.2024

Pharma har interviewet fire studerende fra life science-området, som har studierelevante job – job der stiller dem stærkt i konkurrencen om det helt rigtige job, når de er færdiguddannede. Sarah Boe Tidgen er én af dem – hun jonglerer med tre studiejob på én gang.

Af Christian K. Thorsted / Foto: Nikolaj Grundtvig

Pharma 04/2024  Tema: Studiestart

“Jeg har været heldig at få nogle studiejob, som jeg virkelig nyder, og som giver mig en masse rent fagligt. Men selvfølgelig tænker jeg da også, at det er job, der vil hjælpe mig, når jeg som færdiguddannet skal ud og finde job. Vi hører rigtig meget på studiet, at det handler om netværk, netværk, netværk, og det kan jeg allerede mærke, at jeg er i gang med at opbygge gennem mine job. Jeg lærer mennesker at kende – eller de hører om mig – som kan hjælpe mig senere i min karriere. Netværk er jo bare en af de helt væsentlige ting i forhold til at få jobs i dag,” siger Sarah Boe Tidgen, der studerer Biomedicin ved Syddansk Universitet.

Bacheloruddannelsen i Biomedicin giver en viden om biokemi, som blandt andet handler om cellers kemiske bestanddele og deres kemiske reaktioner.

Man lærer også om molekylær biologi, som blandt andet handler om genetik og informationsoverførsel i biologiske systemer.

Den cellebiologiske forståelse, man får, kan derfor anvendes til at arbejde med sygdomsbekæmpelse og -forebyggelse, og man kan være med til at udvikle ny eller forbedret medicin.

”Jeg elsker at udforske de komplekse processer, der styrer vores hjernefunktioner og energimetabolisme, og brænder for at forstå, hvordan disse systemer fungerer på cellulært niveau; det er drivkraften bag mit uddannelsesvalg.”

Sarah har lige siden, hun startede på universitetet, haft studierelevante jobs, men påpeger, at hun trods alt er startet i den lidt mindre ambitiøse ende af jobskalaen, før hun bevægede sig op til at have studiejob, der kræver høj faglighed.

Hun har således været studenterambassadør for det Naturvidenskabelige Fakultet, hvilket blandt andet har indebåret ture til gymnasier med samtaler med unge om deres håb og drømme, og hvad fakultetet kan tilbyde dem – og holdt diverse oplæg på gymnasier og Syddansk Universitet.

”Og jeg har haft æren af at have nysgerrige mennesker med som studerende for en dag på SDU og på den måde givet dem et indtryk af studiemiljøet på SDU og svaret på en masse spørgsmål om uddannelsen.”

Hun har også været studentermedhjælper hos Biokemi og Molekylær Biologi (BMB) Outreach Team, hvor hun har undervist gymnasieelever om biokemi og molekylærbiologi og vejledt og hjulpet gymnasieelever i laboratorieøvelser.

”Den type job har passet mig fint, for de er studierelevante, men de har mere handlet om at formidle noget viden om dét at være studerende, end at jeg skulle have en stor faglig viden – den viden tager det jo noget tid at opbygge. Og så er det også svært at få studierelevante job meget tidligt i uddannelsen, netop fordi arbejdsgiverne gerne vil have, at man har nået at få lidt kød på uddannelsen og på den måde kan bidrage med mere.”

En anden vinkel på sygdom
Hun afsluttede bachelor-delen af uddannelsen sidste år og manglede motivationen til at starte direkte på overbygningen. Hun har derfor taget et år ud af kalenderen for at arbejde.

”Jeg er stadig meget interesseret i biomedicin, men det gav mere mening for mig at bruge et år på at arbejde inden for det faglige felt, fremfor at starte på overbygningen uden at have den motivation, som selvfølgelig er nødvendig. Nu får jeg en god forsmag på at være på arbejdsmarkedet og får det prøvet af,” forklarer hun.

Sarah Boe Tidgen fik hun sidste år job som kontorassistent på Onkologisk Afdeling R ved OUH Odense.

Jobbet indebærer indtastning af data fra brystkræftpatienter i Danish Breast Cancer Group (DBCG) med fokus på den endokrine behandling af patienterne.

”Det er meget relevant i forhold til mit studie, fordi jeg fra min uddannelse har viden om kræft og en cellebiologisk forståelse. Det er også værdifuldt for mig, fordi arbejdet giver en anden vinkel på sygdom; jeg møder ikke patienterne direkte, men det er meget håndgribeligt, at det har med patienter at gøre, og hvordan man imødekommer dem.”

Hun er også studentermedhjælper hos Klinisk Forskningsenhed, Onkologisk Afdeling OUH; her indebærer jobbet dataindtastning i forskningsstudierne MOMENTUM og MASTER – et job hun fik, fordi hun i forvejen havde erfaring med den type arbejde.

Fascination af endokrinologi
I maj blev hun ansat som administrative student assistant i Danish Diabetes and Endocrine Academy (DDEA), som er et akademi, der stræber efter at fremme forskning i verdensklasse inden for diabetes, stofskifte og klassisk endokrinologi.

Det gør akademiet ved at fremme både nationale og internationale forskningstalenter gennem netværk og samarbejde.

”Mens jeg studerede biomedicin, fandt jeg ud af, at nogle videnskabelige områder interesserede mig mere end andre; det var neurovidenskab og regulering af menneskelige hormoner og stofskifte. Derfor er stillingen hos DDEA på grund af min fascination af endokrinologi helt rigtig – jeg kan dyrke min videnskabelige passion,” siger Sarah Boe Tidgen.

DDEA afholder omkring 30 events om året, som er en blanding af networking og symposier, og Sarah løser mange forskellige praktiske opgaver i forbindelse med disse events.

”Jeg kan slet ikke undgå at få en masse videnskabeligt ind gennem arbejdet, blandt andet når jeg samler abstracts fra deltagerne; der kommer min baggrund inden for naturvidenskab mig til gode.”

Spring ud i det
Sarah Boe Tidgen føler, at hun – selvom hun altså ikke er færdiguddannet – skaber god værdi på sine arbejdspladser; hun kommer med en faglighed fra sit studie, som der er brug for, og også med andre ting.

”Derfor vil mit råd til andre studerende også være, at de skal turde at springe ud i det. Man har måske ofte en tendens til at tvivle for meget på sig selv; har jeg nu uddannelse nok, viden nok, og vil de synes, at jeg kan bidrage med nok? Jeg tror, at man tit sætter en stor stopper for sig selv. Det er der ingen grund til. Dels kan vi som studerende meget, og folk er jo meget villige til at hjælpe én og sætte én ind i rammerne,” siger hun og fortsætter:

”Og jeg tror virkelig også, at vi som studerende kommer med noget, virksomhederne kan bruge: vi kommer med en nysgerrighed på, hvorfor man nu gør tingene på den ene eller anden måde og kan måske udfordre vanetænkningen.”

Læs artiklerne i temaet studiestart:


Læs det samlede Pharma her.